Privalomas informatinio mąstymo ugdymas mokyklose – jau nuo šio rugsėjo
|Vadovaujantis atnaujintomis bendrojo ugdymo programomis, nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. Lietuvos mokyklose mokiniai bus mokomi informatinio mąstymo jau nuo pradinių klasių. Nors internetas tapo kasdiene mūsų gyvenimo dalimi, neišvengiamai kyla klausimas: kaip su dirbtiniu intelektu supažindinti jauniausius moksleivius? Vilniaus universiteto (VU) Filosofijos bei Matematikos ir informatikos fakultetų mokslininkai su kolegomis iš užsienio kuria informatinio ugdymo užduotis, kurios bus naudingos ir nemokamai prieinamos Lietuvos mokykloms.
Sukūrė informatinio mąstymo mokymosi programą
Informatinis mąstymas (angl. computational thinking) – tai gebėjimas atpažinti ir formuluoti įvairias aplinkos problemas (uždavinius), logiškai organizuoti ir analizuoti duomenis, atvaizduoti juos pasitelkiant schemas ir modelius, įvertinti problemos išsprendžiamumą, bandyti automatizuoti sprendimą naudojantis informacinėmis technologijomis.
Prieš 15 metų Suomijos Turku universiteto ir Mokymosi analitikos tyrimų instituto mokslininkų grupės sukurta virtuali mokymosi platforma ViLLE šiuo metu aktyviai naudojama Suomijos mokyklose mokant matematikos, suomių ir anglų kalbų.
2022 m. UNESCO apdovanojimą pelniusi ViLLE išsiskiria grįžtamojo ryšio mokytojams suteikimu, leidžiančiu vertinti mokinių pasiekimus ir pamatyti, kokios dalys jiems yra sunkiausiai suprantamos, taip pat naudojamų užduočių pobūdžiu, leidžiančiu moksleiviams lengviau įsigilinti ir ugdyti savo žinias.
VU Filosofijos fakulteto mokslininkai, daugelį metų bendradarbiaudami su ViLLE platformos įkūrėjais ir atsižvelgdami į šios platformos naudą, prieš kelerius metus nusprendė pasiūlyti į platformą įtraukti informatinio mąstymo pamokas, skirtas 1–9 klasių mokiniams, ir taip prisidėjo prie informatinio mąstymo mokymosi programos sukūrimo.
Tarptautinėse dirbtuvėse – programos pritaikymas Lietuvos mokykloms
Daugelį metų su ViLLE mokslininkų komanda dirbanti VU profesorė Valentina Dagienė džiaugiasi, kad, subūrusi ne tik Suomijos, Švedijos ir Estijos mokslininkus, bet ir Lietuvos mokytojus, galėjo smarkiai prisidėti prie įvairaus lygio užduočių moksleiviams ViLLE platformoje kūrimo: „Šio projekto informatikos mokymosi programai lietuviai sukūrė per 1000 uždavinių ir apie 2000 vizualų, ypač palengvinančių mokymąsi pradinių klasių mokiniams.“
2023 m. rugpjūčio 21–25 d. Druskininkuose vyko mokslinės dirbtuvės, į kurias susirinkę Lietuvos ir užsienio (Švedijos, Estijos, Suomijos) mokslininkai bei mokytojai tęsė darbus kurdami ir testuodami informatinio ugdymo užduotis. „Pagrindinis dėmesys Druskininkuose buvo skiriamas sukurtoms užduotims testuoti ViLLE platformoje, jų sąsajai ir vizualizacijai gerinti. Nemažai užduočių, ypač jaunesniojo amžiaus mokiniams, yra suprogramuota naudojant žaidybinimo elementus, interaktyvumą. Drauge su mokslininkais Druskininkuose dirbo ir mokytojai, jie skaitė, tikrino užduotis, buvo stebima, kad parengtos užduotys atitiktų mokinių amžių“, – pasakoja prof. V. Dagienė.
Informatinio ugdymo užduotys nemokamoje ir laisvai prieinamoje ViLLE platformoje galės būti naudingos Lietuvos mokykloms ir prisidės prie moksleivių informatinio mąstymo ugdymo. Lietuvių komandos sukurti informatikos mokslo uždaviniai mokiniams ir mokytojams šiuo metu prieinami anglų, suomių ir lietuvių kalbomis.
Pranešimą paskelbė: Benita Kaselytė, Vilniaus universitetas