Tyrimas: įžeidimai internete neigiamai atsiliepia realiam gyvenimui
|Didžiausią poveikį neigiamos žinutės ar veiksmai internete turi merginoms. Jos vėliau dėl to jaučia skaudesnes pasekmės ir realiame gyvenime, rodo „Microsoft“ atliktas tyrimas. Vidutiniškai net 65 proc. žmonių yra patyrę kokią nors grėsmę internete. Tarp penkių populiariausių: nenorimos žinutės iš nepažįstamųjų, apgaulingos žinutės, nepagarbus bendravimas, nepageidaujamos intymios žinutės ir tyčinis provokavimas (angl. trolling).
„Iš pirmo žvilgsnio šios rizikos jau tapo mūsų kasdienybe internete, tačiau su tokia situacija susitaikyti negalima. Tyrimas parodė, kad visos tokios neigiamos patirtys internete atsiliepia ir realiame gyvenime. Todėl turime dėti visas pastangas, kad ir skaitmeninėje erdvėje vieni kitus gerbtume ir suprastume, o ne prisidengdami anonimiškumo kauke lengva ranka sunkintume kitų žmonių gyvenimus“, – sako Ainis Kavaliauskas, „Microsoft Lietuva“ vadovas.
Du iš trijų susiduria su rizikomis internete
„Microsoft“ antrus metus iš eilės atliko tyrimą[1], kuriuo siekė išsiaiškinti, kokias grėsmes žmonės patiria internete, ir kokią įtaką jos turi tolimesniam jų gyvenimui. Per metus bendras patirtų rizikų rodiklis nepakito – 65 proc. žmonių iš apklaustų šalių su jomis susidūrė.
Tyrėjai 20 rizikų suskirstė į keturias grupes. Dažniausiai žmonės susidūrė su įkyriomis patirtimis, pvz. nepageidaujamos žinutės ar apgaulės. Tokių buvo 56 proc. (50 proc. 2016 m.). Tiek pernai ir užpernai beveik 40 proc. kentė nuo užgaulių atvejų (patyčios ir pan.), trečdalis (1 proc. punktu daugiau nei užpernai) susidūrė su intymiomis neigiamomis patirtimis, o 16 proc. (19 proc. užpernai) – su reputacijos žeminimo atvejais.
Bendrai žiūrint penkios populiariausios grėsmės internete pernai buvo: nenorimos žinutės iš nepažįstamųjų (susidūrė 41 proc.), apgaulingos žinutės (27 proc.), nepagarbus bendravimas (21 proc.), nepageidaujamos intymios žinutės (21 proc.) ir tyčinis provokavimas (angl. trolling – 19 proc.).
Mažiau pasitikime vieni kitais
Tyrimas taip pat atskleidė, kokią įtaką vėliau jaučiame dėl neigiamų patirčių internete. Didžioji dalis nurodė, kad dėl to mažiau pasitiki žmonėmis internete (40 proc.) ir realiame gyvenime (28 proc.), o ketvirtadalį pradeda kankinti nemiga bei gyvenime atsiranda daugiau streso.
Merginoms pasekmės skaudesnės
Tyrėjai papildomai išskyrė kokį poveikį merginoms ir vaikinams daro priekabiavimo grupės (nenorimos intymios ar kitokios žinutės, patyčios ir pan.). Tarp 13-17 metų paauglių dažniau nuo kentė merginos nei vaikinai (56 proc. ir 47 proc.). Tarp suaugusių moterų ir vyrų šis rodiklis pasiskirstė atitinkamai 56 proc. ir 54 procentai.
Tokios neigiamos patirtys vėliau merginoms daro ir didesnę neigiamą įtaką nei vaikinams. Tiek paauglės, tiek suaugę moterys labiau linkę prarasti pasitikėjimą kitais internete ir realiame gyvenime, patiria didesnį stresą ir dažniau kenčia nuo depresijos. Priekabiavimo pasekmės itin jaučiamos tarp paauglių – jos po tokių patirčių tris kartus dažniau galvoja apie savižudybę nei suaugę moterys.
Tereikia sekti keturiomis taisyklėmis
Minint Tarptautinę saugesnio interneto dieną, A. Kavaliauskas, kaip ir pernai, ragina toliau vadovautis keturiomis auksinėmis taisyklėmis:
- Pirma, internete reikėtų bendrauti pagarbiai, kiekvieną situaciją vertinti objektyviai;
- Antra, gerbti skirtumus ir kitokias pažiūras, o kai iškyla nesusipratimai, bandyti išvengti asmeniškumų bei įžeidimų;
- Trečia, prieš veliantis į kokį nors konfliktą, apgalvoti savo veiksmus ir nerašyti ar siųsti ką nors, kas gali įžeisti žmogų ar pažeminti jo orumą;
- Ketvirta, užtarti kitus, kurie internete patiria išnaudojimą ar netinkamą elgesį. Jei tai nepadeda, pranešti apie nusižengimus atsakingiems asmenims.
[1] Tyrimas buvo atliktas Airijoje, Argentinoje, Australijoje, Belgijoje, Brazilijoje, Čilėje, Italijoje, Kinijoje, Kolumbijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Indijoje, Meksikoje, Rusijoje, Pietų Afrikoje, Turkijoje, Didžiojoje Britanijoje, JAV, Vengrijoje, Japonijoje, Malaizijoje, Peru ir Vietname.
Pranešimą paskelbė : Martynas Pasiliauskas, Integrity PR