Top-3 personalo iššūkiai, su kuriais šiandien susiduria IT įmonės

Vienaragiai, darboviečių festivaliai ir vidutinį gerokai viršijantis atlygis – rodos, IT sektorius ir čia dirbantieji klesti. Vis tik namų be dūmų nebūna, o su personalo formavimo iššūkiais susiduria ir IT industrija. Viena iš jos lyderių – Vokietijos-Lietuvos kapitalo programinės įrangos kūrėja NFQ Technologies jau ketvirtus metus atlieka organizacijos tyrimą, kuriame dalyvaujantys darbuotojai vertina įmonę. Tai padeda identifikuoti tobulintinas sritis ir nustatyti prioritetus, svarbius organizacijos bei darbuotojų sėkmei. 

Apie tai, kokie trys pagrindiniai klausimai šiuo metu yra „karščiausi“ IT sektoriaus personalo srityje ir kaip juos spręsti, pasakoja naujoji NFQ Technologies personalo vadovė Rasa Stratkauskienė. 

Iššūkis Nr. 1: darbuotojų psichologinė būsena 

Mokslininkų ​​Paulo Farmerio ir Denniso Stevensono atlikto tyrimo duomenimis, rūpinimasis darbuotojų psichologine sveikata ir gerovės kūrimas atneša 4,25 karto didesnę gražą už kiekvieną investuotą dolerį. 

R. Stratkauskienė pastebi, jog psichologinės gerovės kūrimo tema aktuali ne tik IT srities, bet ir visoms kitoms organizacijoms: Turint omenyje šiandieninį karo bei pandemijos kontekstą, psichologinės darbuotojų gerovės kūrimas tampa ar bent turėtų tapti prioritetu įvairioms organizacijoms. Nors šios aplinkybės ir nepriklauso nuo darbovietės, darbdavys turi suprasti, jog prasta psichologinė savijauta daro įtaką darbuotojo motyvacijai, įsitraukimui ir efektyvumui darbe. Šiandien darbuotojai tikisi iš darbdavio palaikymo ir pagalbos sudėtingomis sąlygomis, tad darbdaviai turi stengtis atsižvelgti į šį poreikį ir rasti būdų, kaip pagerinti darbuotojų savijautą, – komentavo R. Stratkauskienė. – Iki šiol savo organizacijoje vykdėme įvairius į tai orientuotus mokymus, rengėme paskaitas. Suteikiame sveikatos draudimą, kuris įtraukia psichologo paslaugas. Be to, NFQ People and Culture skyrius konsultuoja su sunkumais darbe susidūrusius vadovus bei darbuotojus. Vis tik matome, jog šiai temai reikia skirti daugiau dėmesio, tad tikrai kursime daugiau iniciatyvų.

Gera darbuotojo savijauta priklauso ir nuo vidinių jo darbo aplinkybių: profesionalė teigia, jog darbuotojui svarbu sau atsakyti į klausimus:  Ar matau savo veikloje vertę? Ar noriu ir toliau tai daryti? Ar man aiškios mano atsakomybės? Ar jaučiu vadovo bei organizacijos palaikymą ir įvertinimą? Neradus atsakymų į šiuos klausimus, ekspertė darbuotojui pataria mintimis dalintis su vadovu, o vadovui reaguoti ir padėti savo komandos nariui. 

R. Stratkauskienė pastebi, kad vadovai nėra išimtis — jie taip pat susiduria su įvairiais sunkumais, iššūkiais: „Kalbant apie psichologinės būsenos gerinimą, NFQ daug dėmesio skiriame ir vadovų savijautai: tiesiogiai konsultuojame juos, kviečiame prisijungti prie Lyderystės akademijos bei Vadovų klubo, kur padedame vadovams ugdyti darbui su komanda reikalingas kompetencijas“, – gerosiomis praktikomis dalinosi R. Stratkauskienė.

Iššūkis Nr. 2: darbuotojų kompetencijų tobulinimas 

Technologijų srityje mokymasis yra nenutrūkstantis procesas. Dauguma IT organizacijų didžiuojasi darbuotojams teikiamomis galimybėmis augti bei tobulinti savo kompetencijas. Vis tik dėl intensyvaus krūvio IT srities darbuotojams neretai trūksta laiko, skirto kompetencijų tobulinimui darbo metu.

Įsivaizdavimui, jog už kvalifikacijos kėlimą atsakingas tik pats darbuotojas, jau senokai atėjo galas. Siekdamos būti geriausiomis, IT įmonės turi atitikti aukščiausius kokybės standartus ir klientams pateikti inovatyviausius sprendimus, tad darbuotojo kompetencijų tobulinimas aktualus tiek pačiam darbuotojui, tiek įmonei, kurioje jis dirba. Čia svarbus ne tik mokymams skiriamas krepšelis, tačiau ir kompetencijų tobulinimui numatomas laikas. Mūsų organizacija tai sprendžia optimizuodama ir aiškiai pateikdama kvalifikacijos kėlimo procesą: karjeros kelius, pozicijų kriterijus. Pagal įmonės poreikius įvardiname reikalingas kompetencijas bei įgūdžius ir, žinoma, sudarome galimybes darbuotojui mokytis ir tobulėti. NFQ komandų vadovai su darbuotojais veda ketvirtinius pokalbius apie tai, kaip jiems sekasi užimamoje pozicijoje, kokie jų karjeros tikslai ir kaip juos įgyvendinti, gerosiomis praktikomis dalinosi ekspertė. 

Kaip vieną iš darbuotojų kompetencijų kėlimo priemonių R. Stratkauskienė įvardina ir mentorystės programas. Anot jos, kuomet įmonėje dirba itin patyrę ir profesionalūs kolegos, mentorystė – vienas iš geriausių būdų mokytis: „Šiuo metu NFQ kaip tik pradedame mentorystės projektą, kurio tikslas — padėti tobulinti mentorystės įgūdžius bei stiprinti kompetencijas. Taip pat kas mėnesį organizuojame Know-how nuotolinius pokalbius, kurių metu mūsų darbuotojai su kolegomis dalinasi savo lauko ekspertinėmis žiniomis“, – pasakojo R. Stratkauskienė. 

Iššūkis Nr. 3: grįžtamojo ryšio kultūros įgalinimas

Konsultacijų įmonės „Clear Company paskelbto tyrimo duomenimis, 69% apklaustųjų teigia, jog dirbtų su didesniu užsidegimu, jei jaustų pripažinimą darbe. Vienas iš būdų jį užtikrinti grįžtamojo ryšio kultūros kūrimas organizacijoje. Tačiau tai ne vienintelė šios kultūros nauda. Grįžtamojo ryšio teikimas ir gavimas padidina darbo procesų aiškumą, leidžia darbuotojui aiškiai žinoti, kokias savo savybes stiprinti ir ką keisti, gerina komunikaciją komandoje ir padeda darbuotojams bei komandoms sklandžiau susieti savo tikslus su įmonės tikslais. Grįžtamojo ryšio kultūra gerina psichologinę aplinką, didina pasitikėjimą komandoje. Jis gali būti pozityvus – skatinantis kolegos elgesį ar koreguojantis, – nurodantis, ką galima tobulinti ar keisti. Siekiant įgalinti grįžtamąjį ryšį svarbu, jog žmonės mokėtų teikti jį kokybiškai. Grįžtamasis ryšys turi būti objektyvus, skirtas ne kritikuoti, o padėti žmogui tobulėti. 

Anot specialistės, ši kultūra turėtų būti ne formalus anketos pildymas, bet kasdienio darbo dalis, kuomet atsiliepimus apie darbą įvairių lygių darbuotojai vienas kitam teiktų tiesiogiai. NFQ jau ne vienerius metus skatiname grįžtamojo ryšio kultūrą. Pačių darbuotojų teigimu, grįžtamasis ryšys yra naudingas, padeda tobulėti ir jie norėtų jo gauti dar daugiau. Iš pradžių suteikti ir prašyti grįžtamojo ryšio skatinome organizuodami iniciatyvas kaip Grįžtamojo ryšio ambasadoriaus rinkimai. Dabar matome, kad grįžtamasis ryšys tampa neatsiejama kasdienės NFQ kultūros dalimi. Matome vis augantį grįžtamojo ryšio poreikį ir nuolat ieškome naujų būdų šios iniciatyvos stiprinimui, pasakojo R. Stratkauskienė. 

Pranešimą paskelbė: Živilė Barkauskaitė, NFQ Technologies
Top-3 personalo iššūkiai, su kuriais šiandien susiduria IT įmonės